هنرمند حوزه تعزیه در گفتوگو با «ایران» از وضعیت نمایش در شبهای قدر میگوید:
سلامت مردم از همه چیز مهمتر است
محسن بوالحسنی
خبرنگار
احمد عزیزی هنرمند حوزه تعزیه که سال گذشته در پهنه رودکی بهصورت حضوری و آنلاین تجربه برگزاری نمایش داشت در گفتوگو با «ایران» ضمن اعلام این خبر که امسال و بهدلیل شرایط موجود، مانند گذشته برنامهای نخواهند داشت میگوید: «طبیعی است که بهدلیل علاقه و عشقی که به ائمه اطهار در دل همه مردم ایران وجود دارد و طبیعتاً من هم بهعنوان یک هنرمند آیینی از این جمله هستم؛ دوست داشتیم مانند سالهایی که کرونا نبود با هنر نمایش و تعزیه عرض ارادتی به ساحت این بزرگواران میکردیم که متأسفانه میسر نیست. دوستان و مسئولان هنری کشور از هیچ کوشش و همکاری برای برگزاری تعزیه فروگذار نکردند و تقریباً از تالار رودکی بگیرید تا سایر سازمانها و نهادهای فرهنگی دوست داشتند که این تعزیهها و مراسم آیینی در شبهای قدر اجرا شود که متأسفانه همانطور که گفتم با اوج گرفتن کرونا، این امکان میسر نشد.» او اضافه میکند که «تعزیه چیزی نیست که بشود آن را با نوآوریهای عجیب و غریب و نادرست تلفیق کرد و اگر هم بشود آن را نوآوری کرد و براساس شرایط روز اجرا کرد از آن سنت و هنر به دور خواهد بود. از طرف دیگر، اصل همیشه حفظ جان و سلامت مردم است و این بزرگترین فریضه و وظیفهای است که این روزها به گردن همه است و ما سالهای آینده هم اگر خدا عمری بدهد، این فرصت را خواهیم داشت که با هنرمان به پیامبران و بزرگان دین خود ابراز ارادت کنیم.» عزیزی به برنامه نمادینی که قرار است اجرا کند هم اشاره میکند و میگوید: «امسال صرفاً بهصورت نمادین برنامهای در منطقه یازده و چهار اجرا میکنم که البته تعزیه نیست و به نوعی به تصویر کشیدن قابی تصویری و موسیقایی از لحظه ضربت خوردن حضرت علی علیهالسلام است و سوگواری شهادت ایشان. همانطور که گفته شد تعزیه که یکی از زیرمجموعههای هنرهای نمایشی است به حضور تماشاگر وابسته است و وقتی هنرمند مخاطب را دور خود میبیند بیشک حس و حال دیگری خواهد داشت اما نمیشود در این شرایط چنین ریسکی کرد. خود ما هم نمیتوانیم ماسک بزنیم و با ماسک اجرا کنیم و اگر ماسک هم نزنیم ممکن است برای هنرمندان یا مردم خطری ایجاد شود که ما به هیچعنوان حاضر به چنین کاری نیستیم. در این روزها سعی میکنیم با مرور و مطالعه در مناقب امام اول شیعیان، قدمی در راه شناخت بهتر و بیشتر ایشان برداریم و سالهای آینده با آمادگی بیشتر در خدمت مردم باشیم.»
نگاهی به جایگاه شعر علوی در گفت وگو با مصطفی محدثی خراسانی، شاعر و منتقد ادبی:
جایگاه امام علی(ع) در شعر فارسی مثالزدنی است
مریم شهبازی
خبرنگار
حضرت علی(ع) ازجمله بزرگانی است که نه فقط در متون دینی، بلکه در آثار ادبی هم جایگاه ویژهای دارند؛ در همین ارتباط همانطور که در گزارش امروز به نقل از «مصطفی محدثی خراسانی»، شاعر و منتقد ادبی میخوانید میتوان به اشعار به یادگار مانده از ادبیات کلاسیک و از سویی سرودههای شاعران معاصری همچون نیما یوشیج، سید علی موسوی گرمارودی و ارادت آنان به امام نخست شیعیان اشاره کرد.
شعر علوی درخشانترین دوران خود را سپری میکند
یکی از مهمترین دلایل این توجه را میتوان در نقش تاریخی امام علی(ع) در پیشـــــــــبرد اهـــــــــــــــداف اسلام یافت،
مصطفی محدثیخراسانی شاعری که طی دهههای اخیر در حوزه شعر آیینی متمرکز بوده در تشریح بیشتر چرایی این توجه به «ایران» میگوید:«حضرت علی(ع) بهعنوان نخستین مرد مسلمان، یکی از محوریترین شخصیتهای اسلام به شمار میآید که دوشادوش پیامبر(ص) به ایفای نقش پرداخته، بنابراین عجیب نیست که در انبوهی از آثار ادبی، بویژه در حوزه شعر، شاهد جایگاه رفیعی برای او باشیم.» محدثی خراسانی ادامه میدهد:«یکی دیگر از وجوهی که منجر به توجه اهالی ادبیات طی قرنها به حضرت علی(ع) شده برخورداریاش از مجموعهای فضایل اخلاقی است؛ آنچنان که به گواه تاریخ و متون دینی میتوان وی را نمونهای از یک انسان کامل دانست. اما نکته دیگری هم درباره امام نخست شیعیان خودنمایی میکند که وجود ویژگیهای گاه متضاد در او است؛ امام علی(ع) از یکسو به مهربانی مثالزدنیاش شهره است و از سویی دیگر به خشم و قاطعیت بسیار در مواجهه با ستمکاران و ظالمان.» به اتکای ویژگیهایی ازایندست که تنها به برخی از آنها اشاره شد محدثی خراسانی معتقد است در تاریخ شعر ایران کمتر شاعری را میتوان یافت که به این شخصیت دینی و تاریخی بیتوجه بوده باشد. او تصریح میکند:«اغلب شاعران ایرانی، بویژه در دوره ادبیات کهن به شکل مستقیم یا غیرمستقیم ارادت خود را به امام علی(ع) ابراز کردهاند؛ از فردوسی، سعدی و حافظ گرفته تا عطار و حتی صائب تبریزی و بیدل دهلوی هر یک به شیوه خود درباره او سروده اند .» به گفته محدثی خراسانی به همین دلیل شعر ایران مملو از ستایش و مدحهایی است که درباره امام(ع) سروده شدهاند؛ او میگوید: «به این اشعار در شعر فارسی، مناقب حضرت علی(ع) میگویند که در روزگار معاصر با عنوان شعر علوی از آن یاد میشود. بعد از پیروزی انقلاب به دلیل شرایط متفاوتی که بر کشور حاکم شد شعر علوی جایگاهی پررنگتر در ادبیات و میان طرفداران آن پیدا کرد.» او با اشاره به اینکه شعر علوی در دهههای اخیر درخشانترین دوران خود را سپری میکند ادامه میدهد: «با تکیه بر همین مسأله معتقدم که طی سالهای اخیر شاهد انتشار اشعاری با نگاههایی عمیقتر درباره حضرت علی(ع) هستیم؛آنچنان که این آثار دیگر صرفاً به مدح صرف تعلق ندارد. کافی است به بررسی این اشعار طی دهههای اخیر بپردازید تا ببینید که برخی از این اشعار در حالی سروده شدهاند که میتوان متوجه شد شاعران آنان مطالعه بسیاری درباره این شخصیت شاخص دینی داشتهاند.»آنطور که محدثی خراسانی تأکید دارد، بخش عمدهای از شعر علوی امروز مبتنی بر نگاههایی عمیقتر ازجمله فلسفه ولایت و نقش تاریخی امام علی(ع) است. او میگوید: «از شعر شاعران دوره کلاسیک ادبیات فارسی که بگذریم در شعر امروز هم میتوان به نمونههای شاخصی در آثار شاعرانی نظیر حسن حسینی، علی معلم و سیدعلی موسوی گرمارودی اشاره کرد، حتی نیما یوشیج هم در دورهای که در حیطه شعر کلاسیک کار میکرده شعری در توصیف امام علی(ع) گفته است.» این شاعر و منتقد ادبی معتقد است که در دوره معاصر شاهد دو جریان در شعر مذهبی هستیم و تصریح میکند: «یکی از این دو جریان جامعه مداحان هستند، اینها بیشتر در تلاش اند تا با واگویههای عاطفی و همچنین توصیفهای خود بر عواطف مخاطبان اثر بگذارند؛ در مقابل با جریان یا به عبارتی گروه دیگری از شاعران روبهرو هستیم که صاحب سرودههایی ارزشمندتر هستند،چراکه فراتر از جنبههای توصیفی و مدح ، با نگاههای فلسفی و عمیقتر شعر آیینی میگویند.»
ضرورت تعامل بیشتر میان مداحان و جامعه رسمی شعر
وی ادامه میدهد: «از جمله چهرههای شاخص این عرصه همانطور( در سطرهای بالاتر) که گفتم میتوان به علی معلم، حسن حسینی، نصرالله مردانی، حمید سبزواری و... اشاره کرد. اهمیت کار این دسته از شاعران به پیش زمینههای مطالعاتی آنان بازمیگردد، چراکه با بهرهگیری از آثار متعددی که خواندهاند قادر به خلق آثاری در راستای پیوند زندگی امروز به تفکرات و زندگی حضرت علی(ع) هستند.»
محدثی خراسانی درباره وضعیت جشنواره، کنگرهها و رویدادهای ادبی که با موضوعات مرتبط برگزار میشوند و میزان موفقیت آنها میگوید:« انتشار فراخوان جشنوارههایی که هرازگاهی شاهد برگزاری آنها هستیم میتواند انگیزه بسیاری به جوانان ببخشد،هرچند که به چگونگی برگزاری آنها نقد مشترکی دارم؛ متولیان برگزاری این جشنوارهها اغلب فاقد نگاه تاریخی درباره حضرت علی(ع) هستند.»
وی ادامه میدهد: «اگر مجریان برگزاری این جشنوارهها خواهان اثربخشی بیشتر هستند باید مسئولیت برگزاری این رویدادهای ادبی را به افرادی بسپارند که از تخصص، دانش دینی و از سویی مدیریتی برخوردار باشند. فقدان چنین نگاهی منجر به آن شده که گرایش این جشنوارهها اغلب بهسوی شعرهای توصیفی و از سویی واگویههای عاطفی برود.»
راهکار این شاعر و منتقد ادبی که افزون بر شاعری، در حیطه رسانه هم سردبیری نشریاتی همچون مجله شعر را بر عهده داشته این است که باید تلاش شود تا تعامل بیشتری میان مداحان با جامعه رسمی ادبیات برقرار شود؛ محدثی خراسانی میگوید: «با شکلگیری این تعامل میتوان از تنزل نگاه ادبی مخاطبان هم جلوگیری کرد، اما مسأله مهم دیگری که نباید از آن غفلت کرد به ضرورت برنامهریزی در خصوص بهرهمندی از فضای مجازی بازمیگردد.»
او با تأکید بر اینکه امروزه نهتنها در ارتباط با شعر آیینی، بلکه در خصوص دیگر بخشهای ادبیات هم با مخاطبانی متفاوت از دهههای گذشته روبهرو هستیم تأکید میکند: «نوجوانان و جوانان امروز بهرهمند از انواع و اقسامی از تکنولوژیهای ارتباطی هستند، جذب این مخاطبان در دنیای فعلی بسیار دشوارتر از سالهای گذشته است. این مخاطبان آنقدر غرقِ درانواع جذابیتهای بصری و شنیداری هستند که تحت تأثیر آثار بیکیفیت قرار نمیگیرند.»
محدثی خراسانی گفتههای خود را با تأکید بر این نکته به پایان میبرد که باوجود آنکه پیشرفتهای دنیای مدرن امکانات بیشتری در اختیار اهالی ادبیات و همچنین دیگر بخشهای هنر گذاشته اما از جهتی هم کار آنان را دشوار کرده است. مخاطبان نوجوان و جوان امروز گزینههای متعددی برای انتخاب دارد؛ از این بابت برای جذب آنان باید برنامهریزی کرد و تلاشی بیشتر به خرج داد.
محسن شریفیان در گفتوگو با «ایران»:
ذائقه مردم در شنیدن موسیقیهای آیینی تغییر کرده است
ندا سیجانی
خبرنگار
چند سالی است آثاری که در قالب موسیقی آیینی و مذهبی منتشر میشود، نگاه تخصصی به این مقوله داشته و براساس پژوهشهای اصولی جمعآوری شدهاند بهعنوان مثال آلبوم«اهل ماتم» ساخته
محسن شریفیان که در قالب موسیقی فولکلور بوده است. شریفیان در خصوص ویژگیهای این آلبوم به «ایران» گفت: «من براین باورم که سلیقه و ذائقه مردم درزمینه آیینهای عزاداری تغییر کرده و شاید حتی بخشی از مردم دیگر تمایلی به شنیدن آثار اصیل نداشته باشند اما برخی از آثار و قطعات ماندگار و همچنان شنیدنی است بهعنوان مثال صدای لالایی یک زن درتیتراژ سریال مختارنامه که همگان آن را بخوبی به یاد داریم، نوایی دلنشین که برخاسته ازآیین سوگواری زنان درموسیقی بوشهراست ومن این نوع موسیقی را برای اولین باردرآلبومی بهنام «اهل ماتم» جمعآوری و منتشرکردم.این اثرسال 91 در قالب دوآلبوم منتشر شد که مجموعه اول شامل ۲۱ قطعه بود که در آن به نوحههای پامنبری، مرثیه خوانی و نوحههای عزاداری مردانه و... میپردازد و مجموعه دوم که شامل 24 قطعه است بیانگر نوحههای عزاداری زنانه، لالایی علی اصغر، مارش تعزیه در بوشهر، دم دم سحری، رجز، شاهنامه خوانی، نوحه مراسم صبحدم، نوحه ناد علی، جنگنامه و... است.»
او ادامه داد: «البته باید بگویم این آلبوم ابتدا ضمیمه کتابی با همین عنوان بود» اهل ماتم: آواها و آیین سوگواری در بوشهر» که سال 1385 با همکاری گروه موسیقی مروارید لیان منتشرکردم و بعدها بهصورت یک آلبوم مستقل توسط انتشارات ماهور به بازار آمد که آن را به علاقهمندان موسیقی فولک ومذهبی پیشنهاد میکنم.
جالب است بدانید«اهل ماتم» اولین کتابی است که در حوزه موسیقی فولک منتشر شده وعلاوه براینکه تک تک نمونههای این نوع موسیقی آوانویسی شده، درکنار آن مخاطب میتواند بهصورت صوتی هم با این اثرآشنا شود و ارتباط برقرار کند.»
شریفیان در ادامه افزود: «من دراین آلبوم تلاش کردم که تمامی موسیقیهای سوگواری بوشهر و نمونههای خاص آن را بهصورت کوتاه معرفی کنم که البته بخشی از آن به سوگواری زنانه اختصاص دارد و درواقع همان لالاییهای مرسوم در سوگواری است، چرا که همانطورکه میدانید دربین موسیقیهای آیینی مناطق مختلف ایران، موسیقی مذهبی بوشهر جایگاه ویژهای دارد و عزاداریهای مردم ایران بسیار منحصر به فرداست.امیدوارم با معرفی این آثارتوانسته باشم بخشی ازموسیقیهای اصیل و پنهان در گنجخانه میراث هنری کشورمان را بدرستی به مردم عزیزمان معرفی کنم.»
«مست عشق» در پیچ و خم منازعه مالکیت
حسن فتحی هشدار داد
گروه فرهنگی/ اختلاف بر سر مالکیت فیلم «مست عشق» منجر به منازعات تازه شده است. کمتر از یک سال از ماجرای اختلاف میان سرمایهگذار ایرانی و ترکیهای این فیلم نمیگذرد و حالا با خبر پخش این فیلم در قالب سریال از یک شبکه ماهوارهای این منازعات ابعاد تازهای یافته است. واکنش تازه حسن فتحی به حواشی تازه این فیلم حاوی پرسشهای انتقادی از تهیهکننده ایرانی «مست عشق» است.
منازعه سینمایی بر سر مولانا
آبان ماه سال گذشته در حالی که سهراب پورناظری آهنگساز «مست عشق» در گفتوگویی از ناتمام ماندن تولید این فیلم سخن گفته بود به یکباره روابط عمومی سرمایهگذار ترک با انتشار تیزری از پایان تدوین این فیلم در دو قالب سینمایی و سریال و آغاز اکران آن در هفته مولانا (آذرماه) در ترکیه خبر داد. حسن فتحی بسرعت به این ادعای طرف تُرک واکنش نشان داد. او اختلاف دو سرمایهگذار ترک و ایرانی را دلیل نیمهکاره رها کردن فیلمبرداری عنوان کرد و گفت که هنوز ۸سکانس اصلی و مهم فیلم باقی مانده وهرگونه دخل و تصرف در تدوین و امور فنی فیلم بدون اجازه از کارگردان و تهیهکننده و سرمایهگذار ایرانی واجد پیگرد قانونی است. این موضع در گفتوگوی فرهاد توحیدی نویسنده فیلمنامه «مست عشق» هم تکرار شد. توحیدی همچنین این را هم گفت که سرمایهگذار ترک تنها یک چهارم سهم این پروژه را دارد و اعتماد بیش از حد و قرار دادن تمام راشها در اختیار او باعث چنین وضعیتی شده است. در مقابل ترکها هم اتهاماتی همچون به طول انجامیدن فیلمبرداری را مطرح کردند. آنها با ابراز تعجب از این که 70 ساعت برای یک فیلم سینمایی فیلمبرداری شده اعلام کردند که زمان فیلمبرداری از هشت هفته توافق شده به 16 هفته رسیده است. آنها حسن فتحی را متهم کردند که ده ماه خبری از اثر در حال تولیدش نگرفته و برای همین طرف تُرک خود را محق دانسته که کار را به پایان برساند و فیلم را برای نمایش در سالنهای سینما آماده کند. سرمایهگذار ترک در عین حال مدعی شد که با اطلاع سرمایهگذار ایرانی و پایبندی به قوانین و حقوق مؤلف تدوین پروژه به پایان رسیده است. مهران برومند تهیهکننده ایرانی فیلم در پاسخ به ادعای طرف ترک، در بیانیهای بر پیگیری از طریق مراجع قانونی تأکید کرد و هشدار داد که هرگونه اقدام بدون تأیید کارگردان و شریک اصلی پروژه تبعات سنگینی خواهد داشت. در نهایت سکوت طرفین از پایان منازعه و تلاش برای حل مشکل این پروژه مهم سینمای ایران و ترکیه حکایت داشت.
زورآزمایی طرف ترک با خبر پخش سریال
در حالی که تصور میشد طبق وعدهها با تلاش برای رایزنی و توافق یا شکایت و پیگرد قانونی مشکل این فیلم حل شود اخبار تازه مبنی بر آماده شدن نسخه سریال «مست عشق» گویای آن بود که ترکها تصیم دارند در این مناقشه پرزورتر ظاهر شوند. به تازگی یک شبکه ماهوارهای فارسیزبان با پخش تیزرهایی از پخش سریال «مست عشق» خبر داده است. سرمایهگذار ترکیهای این فیلم در گفتوگویی با سینمادیلی اعلام کرده با توجه به عدم اقدام طرف ایرانی برای اکران، قرارداد پخش سریال «مست عشق» با این شبکه ماهوارهای بسته شده و این روزها دوبله فارسی آن در حال انجام است تا پخش آن آغاز شود.
حسن فتحی کارگردان بیحاشیه سینمای ایران که پیش از این برای به سامان رسیدن سرنوشت فیلم اعلام سکوت کرده بود حالا در واکنشی تند و تیز علاوه بر هشدار به طرف ترک و شبکهماهوارهای، انتقاداتی را به تهیهکننده «مست عشق» مطرح کرده است. او با انتشار یادداشتی در ایسنا از تهیهکننده گلایه کرده است که چرا در مقابل اتهام ترکها مبنی بر طولانی شدن روند فیلمبرداری اسناد تعداد جلسات فیلمبرداری را ارائه نکرده تا بر همگان معلوم شود چیزی بیش از حداکثر ٥٢ جلسه فیلمبرداری -8 هفته و نه 16 هفته- نداشتهاند. فتحی در این یادداشت از اعتماد مفرط و یکسویه تهیهکننده به سرمایهگذار ترک گلایه کرده و عنوان کرده بر خلاف هشدار عوامل فیلم تهیهکننده این تذکرات را جدی نگرفته و همین اهمال باعث شده طرف ترک راشها را به گروگان گرفته و برخلاف توافق مکتوب شده یک فیلم سینمایی را تبدیل به سریال کند. این در حالی است که طبق نوشته فتحی، بنا بر نظر سرمایهگذار ایرانی فیلم، طرف ترک تنها در حدود ٣٠ درصد فیلم سرمایهگذاری کرده است. بخش دیگر گلایههای فتحی از سکوت تهیهکننده در مقابل اتهام بیتفاوتی نسبت به سرنوشت فیلم است: «حدود یک سال و نیم بنده در تماس با شما بهعنوان تهیه کننده فیلم، بهطور مستمر پیگیر سرنوشت کار بودم که خوشبختانه اسناد آن هم موجود است.» فتحی در بخش پایانی یادداشت خود ضمن تأکید بر این نکته که بههمراه فرهاد توحیدی پیگیر حقوق این اثر از طریق مراجع حقوقی و کیفری و فرهنگی ترکیه و ایران خواهد بود به صاحبان شبکه ماهوارهای هشدار داده تا زمان صدور حکم قطعی قضایی از هر گونه مشارکت با طرف ترک پرهیز کنند. طرف تُرکیهای«مست عشق» و تهیهکننده ایرانی این فیلم هنوز به اظهارات حسن فتحی واکنشی نشان ندادهاند. سرنوشت «مست عشق» در حالی در پیچ و خم منازعات مالکیتی قرار گرفته است که کنجکاویهای زیادی برای تماشای این فیلم از همان لحظه انتشار خبر تولید -بهخاطر پرداختن به مولانا شاعر گرانقدر ما ایرانیها، توانایی حسن فتحی و حضور شهاب حسینی در نقش شمس و پارسا پیروزفر در نقش مولانا - در دوستداران مولانا و علاقهمندان سینما ایجاد شده است.
تصویربرداری سریال «زخم کاری» ساخته محمدحسین مهدویان از مرز ۷۰ درصد گذشت و مراحل فنی آن همزمان با فیلمبرداری برای رسیدن به پخش در حال انجام است. «زخم کاری» اولین سریال محمدحسین مهدویان است که در فضای نوآر ساخته شده و داستانی متفاوت را روایت میکند. این سریال محصول جدیدی از پلتفرم فیلیمو است که قرار است بزودی پخش آن آغاز شود. جواد عزتی، رعنا آزادیور، هانیه توسلی، سعید چنگیزیان، الهه حصاری، عباس جمشیدیفر، مهدی زمینپرداز، امیرحسین هاشمی، (با حضور) کاظم هژیر آزاد، منو چهر علیپور، مهلقا باقری، مائده طهماسبی (با هنرمندی) سیاوش طهمورث، (با معرفی) مرتضا امینیتبار و سارا حاتمی بازیگران «زخم کاری» هستند. / روابط عمومی
دوره پیشرفته کارگاه «به روایت نویسنده» از سوی مؤسسه فرهنگی- هنری «هنر فردا» برگزار میشود. در این دوره که با هدف آشنایی شرکتکنندگان با شیوهها و تکنیکهای پیشرفته داستاننویسی شکل گرفته، فرشته مولوی، میترا الیاتی، بهناز علیپور و فرشته احمدی به بررسی اصول پیشرفته داستان در آثار دانشجویان خواهند پرداخت./ روابط عمومی
چهارمین نشست از نشستهای پنجگانه «از هفت شهر عشق تا هزار وادی اندیشه» (دربزرگداشت عطار و خیام نیشابوری) ساعت 21 روز چهارشنبه به بزرگداشت خیام اختصاص دارد که در آن علی صادقیمنش، مدرس دانشگاه حکیم سبزواری و پژوهشگر پسادکتری اسطورهشناسی و سینا جهاندیده، مدرس دانشگاه فرهنگیان رشت و پژوهشگر حوزه نقد ادبی سخن خواهند گفت. /روابط عمومی شهر کتاب
نمایشگاه مجازی خوشنویسی و نقاشیخط استاد علی تن با عنوان «لیله القدر» همزمان با شبهای قدر در وبگاه فرهنگستان هنر به نمایش گذاشته شد. در این نمایشگاه 70 اثر در حوزه نقاشیخط و خوشنویسی از روز یکشنبه 12 اردیبهشت ماه تا پایان ماه رمضان در معرض دید علاقهمندان قرار گرفت. علاقه مندان جهت بازدید از نمایشگاه لیله القدر میتوانند به وب گاه فرهنگستان هنر به نشانیwww.honar.ac.ir مراجعه کنند./ روابط عمومی
نخستین دوره اعطای نشان استاد ابوالحسنخان صبا و عیسیخان بهادری به هنرآموزان منتخب هنرستانهای هنرهای زیبا و موسیقی، همزمان با روز معلم یکشنبه ۱۲ ادیبهشت برگزار شد. نشان استاد عیسی خان بهادری و استاد ابوالحسن خان صبا و لوح سپاس وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی با حضور سید مجتبی حسینی، معاون امورهنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابوالقاسم خوشرو، معاون اسبق هنری، علی اکبر صفیپور، مدیرکل دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری به استاد امیرهوشنگ جزیزاده و تقی ضرابی که سالها در هنرستانهای هنرهای زیبا و موسیقی در زمینه آموزش هنر خدمت کردهاند اعطا شد. همچنین حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی و احد جاودانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران لوحهایی را به تقی ضرابی اهدا کردند. معاون شهردار اصفهان نیز هدیهای را به استاد امیرهوشنگ جزیزاده اهدا کرد./ روابط عمومی
حسین انتظامی دبیر کمیسیون قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات از انتشار سومین گزارش اجرای این قانون خبر داد و گفت: این گزارش به پایش و ارزیابی و پیشرفتهای صورت گرفته در اجرای قانون، موانع موجود برای تحقق کامل آن و راهکارهای مناسب برای اجرا و عملیاتی شدن پرداخته است./ ایرنا